söndag 8 april 2012

Efter påskens firande


Nu är påskens firande bakom oss, det har blivit en del "fuskande" med maten med en å annan godisbit, ett par glas vin, men det blir lätt så när man far runt och hälsar på släkt och vänner. Hur tänker jag då göra en återställare efter denna lite mer kolhydrat-laddade helg? Detta må provocera folk som inte är särskilt pålästa på ämnet, men jag tänker köra en 24h fasta. Imorgon, måndag, efter träningen på kvällen tänker jag äta en fett-laddad måltid för att sedan inte äta igen förrän på tisdagkväll, efter träningen. Detta har jag testat ett par gånger förut och det är en häftig känsla när man kommer på att man inte alls behöver äta var 3-5 timme, annars svimmar man av blodsockerfall eller dör av svält. 
Det som händer i kroppen är hormonnivåerna återställs, matsmältningssystemet får vila lite och man stimulerar det naturliga tillväxthormonet i kroppen. Det hormonet kan stimuleras av tre olika saker: Hård träning, fasta, och under de första timmarna av nattsömnen. Det hormonet hämmas av ett annat hormon som heter insulin som frigörs när man äter kolhydrater, men lägger sig på en väldigt lågnivå när man fastar. Om man då tränar under fasteperioden, undviker att höja insulinnivåerna för att sedan sova gott under hela natten, kommer tillväxthormonerna i kroppen att höjas något enormt mot vad det brukar ligga på. Jonas Colting skriver väldigt bra om intermittent fasta i sin bok "den nakna hälsan", som rekommenderas varmt av mig. Under tiden jag inte äter så dricker jag mycket vatten och dricker kaffe, som den koffeinjunkie jag är. Det kommer antagligen ett inlägg efter träningen på tisdag, i träningskategorin, så får vi se hur det gått!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar