söndag 15 april 2012

Sol, städning, mat och träning


Idag har jag hunnit med en hel del! Vilket är skönt, för det är inte ofta som jag helt plötsligt får nästan en hel dag på mig att fixa och dona så här mycket. Jag har städat precis hela lägenheten, dammsugit sängen, soffan, gardinerna, alla väggar och alla golv, jag har även dammat och skurat. Fick även upp min stora spegel på väggen idag! Den har stått och lutat mot väggen sen jag flyttade hit, strax över ett år sen. Innan jag satte igång med städandet passade jag på att utnyttja att jag har förmiddagssol på min balkong. Där satt jag säkert 40min och läste, med bara shorts på mig då det var lä där, och riktigt varmt och skönt. Solen kanske inte står tillräckligt högt än för att jag ska få i mig D-vitaminer, men det ger en riktig energi-kick att sitta i solen en stund, speciellt efter en mörk vinter.

D-vitaminer är något som vi svenskar tyvärr lider brist på, då man får sin huvudsakliga dos från solen. Det finns även fet fisk, ägg och lättmjölk med tillsatt D-vitamin. Problemet är att man behöver äta en hel del för att komma upp i tillräckliga mängder. Jag har ätit D-vitamin tillskott hela vintern, en tablett om dagen med 2000IE D-vitamin (50µg). Jag har inte varit förkyld en enda gång den här vintern och jag har haft massor med energi. Antagligen beror det även på hur jag har ätit de senaste månaderna, men jag tror att D-vitaminet har spelat sin roll också. Är ni mer intresserade finns det en lärorik sida på kostdoktorn, som du kan trycka här för att nå. Till sist på det här ämnet vill jag även nämna något som står i Jonas Coltings bok ”den nakna hälsan”. Svenskar är för rädda för solen! När den väl kommer hit gömmer vi oss för den under ett tjockt lager med solkräm. Vilket han skriver är väldigt ironiskt då vi använder solkräm för att skydda oss mot solcancer, och en eventuell bränna, medan solkrämen innehåller diverse cancerogena ämnen. Det tillsammans med att många badar i klorbassänger eftersom de inte har tillgång till något naturligt vatten i närheten. Det är inte särskilt nyttigt att simma omkring i ett såpass reaktivt ämne som klor och andas in klorångor någon längre stund. Därför är det också viktigt att duscha av sig kloret när man badat färdigt. Jag personligen tycker att fördelarna med solsken överväger nackdelarna med solkräm. Sen finns det självklart dem som saknar pigment som behöver skydda sig, men det är en annan historia.
I helgen är det iallafall landslagsläger, men ikväll tänker jag inte skriva någon utläggning om hur det har gått eller vad vi gjort, utan det får vänta tills imorgon. Jag kan ju dock nämna vad jag åt till middag idag. Två råa lövbiffar med pesto, avokado, jordnötter och fetaost. Lövbiffarna hade jag kryddat med lite salt, timjan och vitlök. Fetaosten var också ett litet experiment från min sida då jag aldrig tyckt om det innan... det var ingen större skillnad nu, men tillsammans med lite pesto, lite kött, lite avokado och någon jordnöt så gick det ner. Både pesto och jordnötter innehåller en del kolhydrater, men för mig som skulle träna på kvällen så är det okej. Och jag rekommenderar heller inte att ni tar lika mycket pesto som jag tog! Jag åt nog bara upp hälften av det. Den här måltiden var helt rå, förutom möjligtvis peston som jag är osäker på hur den tillverkas, men till och med jordnötterna var råa, inte ens torkade var dem. Gott blev det iallafall, när jag hade petat bort en del av osten. Kanske inget för en barnfamilj eller de allmänt vekmagade, men som sagt, smakade ruskigt gott, och fint blev det med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar