fredag 6 april 2012

Ugnsbakad lax i folie


Dagens middag till mig och min flickvän bestod av en ugnsbakad lax med lite snabbt wokade grönsaker och en kall sås.
Det var en rensad lax, viltfångad i stilla havet, utan huvud på 1kg som jag hade gjort skåror i fjällen på bägge sidor och kryddat med diverse kryddor, dill, persilja och juice från citron. Inuti laxen hade jag samma kryddor, och pressade även i ett par vitlöksklyftor och en klick smör. Jag lade ett lager aluminiumfolie på en ugnsform som jag sedan lade ett par hackade schalottenlökar och en klick smör. På med laxen och in i ugnen som jag har satt på 200 grader, där i fick den ligga en timme, vilken antagligen var 10-15 minuter för länge då den blev lite torr. Men gott blev det iallafall :)
Till detta blev det lite diverse frysta grönsaker jag hade i frysen – broccoli, brysselkål och spenat som jag stekte upp med lite salt och vitpeppar, inget komplicerat alltså. Den kalla såsen gjordes snabbt med en stor klick créme fraiche, ungefär lika stor klick majonnäs, en halv tesked sambal oelek, lite citronjuice, fransk senap och lite diverse kryddor efter smak.
Blev mumsigt värre, men såklart lite pill med benen i fisken, men det var det helt klart värt. Blev även lite fisk över till matlåda som jag kan ta en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar