söndag 6 maj 2012

en månadsjubileum!

På dagens datum så har det gått exakt en månad sedan första blogginlägget kom upp! I skrivandets stund har jag haft 1738 sidvisningar sedan första inlägget, vilket inte är så pjåkigt tycker jag. Jag har bara fått positiv feedback på bloggen och en del har bett mig om råd och till och med blivit lite inspirerade att ändra om sin kost, mycket eller lite. Detta känns självklart stort för mig som enkel människa, och jag hade antagligen känt likadant även om jag bara hade nått fram till en person. Jag vill även säga två saker till innan det här stycket är slut. Det jag skriver är min tolkning av olika böcker jag har läst, till hösten har jag sökt en distanskurs på högskolan ”näringslärans grunder” som jag sedan planerar att fördjupa mig i genom fortsättningskurser, och som andra val "kost vid träning". Jag vet inte allt, och det gör ingen annan heller, vad kvällspressen än vill få er att tro! Därför uppmuntrar jag er till att leta reda på så mycket information själva och bilda er egen uppfattning. Den andra saken är att jag gärna tar feedback – har ni frågor, önskemål eller tycker jag har fel om någonting så kommentera gärna eller släng iväg ett mail. Enda kravet jag har om ni ska rätta mig är att ni har kött på benen om ämnet och inte bara skriver att jag har fel för att ni helt enkelt ”tycker” att någonting är fel.
Igår jobbade jag 06.00-18.00, när jag kom hem tog jag en timmes lång promenad. Skönt var det, för blir jag sittandes hemma slutar det oftast med att jag blir rastlös senare när det är dags för sängen. Idag på morgonen var jag ute och sprang en snabbis i mina vibram innan frukost. 3km på 13m19s vilket gav ett genomsnitt på 4m26s per kilometer. Känns redan i vaderna. Det ena knät gjorde lite ont också vissa stunder under löpturen, men det gick bra ändå. Detta utgjorde en skön start på dagen innan man ska jobba ännu ett tolvtimmarspass från tio till tio. Nästa vecka är ledig vecka så det är helt klart värt dem här passen. Jag har börjat springa mer och mer i barfotaskor. I början gjorde jag det ungefär varannan gång jag var ute bara, men nu har det varit varje gång den senaste tiden, och det har inte varit några som helst problem.  Fast jag hade rätt tränade fötter sen innan också, eftersom jag tränar ju Tae kwon-do barfota tre gånger i veckan ungefär.
Som traditionen säger så är det hämtmat som gäller när vi jobbar helgen, och den här veckan var det inget undantag. Igår åt vi från en pizzeria, jag tog då kebabsallad med sås. Bröden som följde med gav jag till en kollega, bättre att de kommer till användning. Idag var det lite svårare med maten eftersom vi skulle äta från en kinesisk restaurang. Det blev till slut fyra små rätter, as always when in doubt. Frityrsmeten innehåller en del mjöl, jag vet, men idag struntade jag i det för friterad kyckling är gott och det är inte ofta jag äter det. Beställde även extra cashewnötter till eftersom jag inte skulle ha ris, fast dem måste ha försvunnit i processen. Jag blev mätt på mina fyra små rätter i alla fall, och det är det som räknas.
Nu är det bara sex timmar kvar till min helg! Ska på kurs imorgon, på tisdag och på fredag, men det räknas då som övertid och dem timmarna går rakt in i tidbanken så jag kan åka och tävla även nästa år! Som avslutning på det här inlägget slänger jag med Dr. Lustigs senaste episod av serien ”skinny on obesity”, där han pratar om på vilket sätt socker faktiskt är beroendeframkallande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar