fredag 11 maj 2012

Hänt i veckan och en av livsmedelsverkets lögner


Enligt mitt skift-schema ska jag ha haft ledig vecka den här veckan, men det känns verkligen inte så. Efter att ha jobbat hela förra veckan och två tolvtimmarspass lördag och söndag, så gick jag kurs på måndag och tisdag. Så min ”helg” startade inte förrän på onsdag, och sträckte sig till torsdag, för idag var det kurs igen. Imorgon och på söndag är det tävling i Göteborg. På lördagen ska jag vara domare och på söndag coach, vilket inte är ”jobb” i sig, men hade vart skönt med lite ledig tid den här veckan iallafall. Det fina i kråksången är att jag inte har fått den veckovila kollektivavtalet säger att jag ska ha, så jag behöver inte börja jobba på söndag kväll utan börjar istället min nattvecka på måndag. Vad man nu ska hitta på natten mellan söndag och måndag är ju ännu ett mysterium.
Apropå ingenting så gjorde jag matvanekollen, ett snabbtest på livsmedelsverkets hemsida... lönlöst att säga nästan, men jag fick ett rätt dåligt resultat. Det är fem frågor, sedan får man ett resultat på en skala mellan ett och tio. Jag fick en fyra, och hamnade då i den röda zonen.
 Man får även ett par kommentarer till varför man fått det resultat man fick. Jag vet att det bara är ett snabbtest men vissa saker är löjliga. En fråga ”hur ofta äter du grönsaker/rotfrukter eller baljväxter m.m. per dag?” på vilken jag svarade 2 gånger per dag – vilket för mig då blir en tredjedel av tallriken fylld med grönsaker som broccoli, blomkål, vitkål, brysselkål och så vidare. Kommentaren på frukt och grönt blev då: ”Du äter frukt och grönsaker mindre än 3 gånger per dag. Det kan betyda att du inte får i dig de 500 gram frukt och grönt”. Jodå, jag får i mig mina 500 gram grönsaker, utan att tveka. Inte nog med det så klumpar ihop frukt och grönsaker på ett så slarvigt sätt, för det är verkligen två helt skilda saker. Frukt innehåller massor av socker, sen finns det inget ”nyttigt socker” som vissa vill påstå, bara mindre giftiga sorters socker. Och på det sättet till exempel äpplen odlas kommersiellt idag så är det knappt någon näring i dem heller, eftersom de måste växa så fort. Grönsaker däremot innehåller ofta väldigt lite kolhydrater, vilket också betyder väldigt lite socker. Grönsaker innehåller fler vitaminer och mineraler än frukt. Dock kan jag inte svara på i hur stor utsträckning grönsaker är framavlade för att växa så fort som möjligt, men de innehåller fortfarande generellt mer näring än frukt.
Exempel på min personliga tallriksmodell
En annan kommentar som jag fick för att jag svarade att jag inte åt något knäckebröd eller fullkornsbröd, var att: ”Du har angett att du äter mindre än 1 skiva grovt bröd per dag. Det kan innebära att du äter för lite fullkorn. Fullkornsprodukter är rika på en mängd näringsämnen och kan minska risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar”. Efter att ha surfat runt lite på deras hemsida hitta jag även en källreferens till påståendet att fullkorn skulle minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Den kom i från en rapport av FAO (food and agriculture organization) och WHO (world health organisation), som handlar om en uppdatering om kolhydrater i människors kost. När man läser den så står det inte som livsmedelsverket har uttryckt det. I ett stycke står det helt enkelt att risken sänks med 28% för kranskärlsjukdomar om man jämför en grupp som äter väldigt mycket fullkorn mot en grupp som äter väldigt lite fullkorn. Sammanfattningsvis står det att man ska undvika socker och andra processade kolhydrater medan naturliga fullkorn och fibrer är mycket bättre. Det krävs ju inga genin för att lista ut det förvisso, men det som står i rapporten är definitivt inte synonymt med att ”fullkorn minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar”. Livsmedelsverkets formulering får det att låta som att det finns ämnen i fullkornet som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar, medan det faktiskt bara tar upp plats på tallriken så att inte lika mycket socker får plats. I tarmen förhindrar fullkorn även att socker tas upp i lika stor utsträckning. Man måste lära sig att tänka kritiskt helt enkelt... länk till rapporten för de nyfikna kommer här » Joint FAO/WHO Scientific Update on Carbohydrates in Human Nutrition
Övriga nyheter är att mitt ena knä fortfarande ur form, och jag har inte kunnat träna ordentligt i veckan. Har promenerat en hel del, samt försökt köra några pass men det har bara blivit sämre känns det som, så jag får köra lite mer ren styrketräning under läketiden. Detta av den enkla anledningen att jag då kan rikta min träning mer åt andra muskelgrupper under läketiden, samt träna musklerna i knät i stabila maskiner där det inte finns risk för snabba och okontrollerade rörelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar