måndag 14 maj 2012

Helgens tävling med mera..


Glada flickvännen i mitten
med sitt guld!
Helgen har spenderats i Lisebergshallen i Göteborg. På lördag var jag domare (fick till och med gå som ringdomare) när barnen tävlade. Många var otroligt duktiga, och det var roligt att se. Mariestad kammade tydligen hem en del pokaler, så grattis till dem! Vi sov på Hotell i Majorna under natten. Sedan kom söndagen, då jag tog rollen som coach. Då var det Juniorerna och Seniorerna som skulle tävla. Även här var det många duktiga utövare, och Mariestad kammade hem många pokaler även denna dag, så grattis till er också! Även min flickvän som gjorde sin andra tävling, kammade hem ett guld och ett silver efter riktigt bra insatser. Det var en bra organiserad tävling, enda påpekandet jag har var maten domarna fick. Inte för min skull, men för alla som kräver någon sorts specialkost. De hade bara färdiga matlådor, av en sort. Så vegetarianer och laktosintoleranta fick leta mat på annat håll. Som coach på söndagen, fick jag fixa matsäck själv. Därför gick vi till ett hemköp nära hotellet på lördagen och där köpte jag lite mandlar, färdigskivad ost och salami. Så jag mumsade på ostrullar med salami i under dagen.
Fick ett tips förut om att triathleterna Pasi Salonen och Jonas Colting kommer ha föreläsning på apoteket hjärtat på Elins Esplanad i Skövde, på Onsdag klockan 18.00. Det är gratis, och det enda man behöver göra är att anmäla sig till lillemor.jonsson@apotekhjartat.se om man vill komma. Jag ska försöka vara där, för en sådan chans får man ju inte missa när dessa två hälsokonnäsörer kommer och föreläser om just hälsa, kost och välbefinnande. Ska se om jag kanske kan filma, eller om jag bara tar anteckningar, men jag kommer skriva lite om föreläsningen här efteråt.
För skojs skull så slänger jag även med ett recept på Coleslaw här, som är lätt att göra, passar till det mesta och är både nyttigt och gott! Här är allt ni behöver:
7dl strimlad vitkål, jag brukar hyvla den med osthyveln för att få fina strimlor.
1 hackad lök, välj lök efter hur starkt ni vill ha det, blir gott vilket som.
1dl Majonnäs
1dl Créme Fraiche
1tsk fransk senap
(sockerfri)
1tsk Sambal Oelek
Blanda sedan ihop allt och krydda lite med salt och peppar efter smak. Vill man kan man även strimla i morot. Och skulle man vilja ha det laktosfritt är det bara att byta ut Créme Fraichen mot arlas Smetana, som är laktosfri.

På Kostdoktorn.se kom det för någon dag sen upp en intressant artikel. Det har släppts en forskning på lågkolhydratkost och diabetes, artikeln hittar ni här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar