fredag 4 maj 2012

Kurs, knän och lite skepticism

I onsdags blev jag akut ivägskickad på en Siemens-kurs för resten av veckan, vilket var väldigt lärorikt. Tyvärr är det när man går på diverse kurser som man verkligen ser hur djupt rotad vår hyllning till kolhydrater sitter. På frukosten fick vi frallor och eftermiddagsfikat bestod av just fika – en bulle eller kaka. Antagligen på grund av sådan mat är billigare, eller så har dem bara dålig fantasi. Lunchen åt vi på restaurang, så där var det inte särskilt svårt att få stekta grönsaker till maten istället för potatis. På frallorna var det iallafall ganska bra med pålägg som jag kunde mumsa i mig. Sen på eftermiddagsfikat var jag fortfarande mätt från maten, så den kunde jag skippa. Fast i ärlighetens namn så blev det en mazarin idag, som drog igång magen på samma sätt som godis gör mot mig numera.
Tanken var idag att jag skulle ut och springa innan kursen, då den inte började förrän 8.30. Men på grund av att jag fick ont i knäna häromdagen så kändes det bäst att låta bli. Smärtan kommer inte från min löptur i tisdags, utan beror på mer extern påverkan. Sådant som händer när man tränar kampsport helt enkelt. Det blev iallafall en promenad till affären som ligger 1.9km härifrån. På söndag tänkte jag bege mig ut och springa innan jobbet, då börjar jag inte förrän klockan tio. Då borde knäna kännas bättre igen.
En riktigt rolig sak är att den själve Eddie Izzard kommer till Sverige i april nästa år!! Biljetter är bokade så får vi fixa med ledighet senare!
Idag på DN.se fann jag en artikel om att lättmjölk skulle skydda mot stroke... intressant påstående med tanke på att det i artikeln står:
”– Djurförsök visar att vissa proteiner i mjölk har en blodtryckssänkande effekt. Dessutom är magra mejeriprodukter, till skillnad från feta, berikade med vitamin D, som också är kopplat till lägre blodtryck, säger Susanna Larsson, vid enheten för nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet, till Upsala Nya tidning. ” - Från DN
Sådana proteiner borde ju rimligtvis finnas i vanlig mjölk också. D-vitaminet finns också naturligt i mjölkens fett, men jag lyckas tyvärr inte hitta hur mycket. Lättmjölk ger 8% av RDI per 100g, säg att ett glas mjölk är 2-3dl, isåfall får man i sig 16-24% av RDI. Detta kan ju låta bra, men D-vitaminen kommer inte tas upp av kroppen om man bara dricker lättmjölk utan att äta något fett till eftersom D-vitamin är fettlöslig. Makrill i tomatsås däremot innehåller cirka 32% av RDI per 100g, och fettet som behövs för att kroppen ska kunna ta upp det. Ett ägg innehåller också D-vitamin, 14% av RDI eller 28IE. Enligt Livsmedelverket behöver jag 300IE (7,5µg) per dag. När Livsmedelverket gjorde undersökningarna för att komma fram till den siffran så var det sommar. Under sommarhalvåret för man den största andelen D-vitamin från solen och inte från maten. Slutsatsen man kan dra av det är att bara 300IE inte är nog under vinterhalvåret, och med dem måtten räcker inte de 15.2IE D-vitamin som 100g lättmjölk ger, särskilt långt, så jag tror inte att det gör någon signifikant skillnad, om man ändå äter mat rik på D-vitamin. I vinter har jag ätit D-vitamin tillskott, på 2000IE nästan varje dag, och har inte haft en enda förkylning under hela vintern. IE står för Internationella Enheter och går enligt olika index för olika vitaminer.
Att de väljer just ”lättmjölk skyddar mot stroke” som rubrik väcker mina misstankar om vilka finansiärerna till den här undersökningen kan vara. Men det framgår inte av artikeln, och inte heller vart man kan hitta forskningsrapporten. Här på Upsala Nya Tidning finns en mer utförlig artikel, där man kan läsa just hur flummigt tillvägagångssätt de har haft i sin undersökning. Bäst av allt är att det skrivs som att det skulle vara absoluta fakta på DN medan på Upsalas sida har de tagit med Susanna Larssons ( forskare vid Enheten för nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet) uttalande om att sådana här forskningar inte är vidare tillförlitliga.
Tycker ni att något verkar fel, eller krångligt, kommentera gärna och fråga.. eller leta reda på information själv... google är din vän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar