tisdag 1 maj 2012

Liten uppdatering och ett recept!

Årets första maj har varit en riktigt härlig dag, trots att jag har varit på jobbet fram till tre på övertid idag. Jag har lyckats få klart robotprogrammet och kan nu släppa det ett tag! Det firade jag genom att direkt när jag kom hem från jobbet bege mig ut på en löptur i solskenet. Det blev en 7.4km lång löprunda på 35m27s, en ganska snabb tid på 4m47s per kilometer. Men jag drog ett par spurter också under turen, passade även på att dra en spurt uppför sjukhusbacken här i stan (för er som känner till den). Jag sprang i mina ”barfotaskor”, det var första gången jag har sprungit så här långt i dem, och största delen på asfalt. Vi får se imorgon hur grov träningsvärk jag får i fötterna. Passade även på att köra lite styrke-övningar med hantlar när jag kom hem. När jag kom hem blev det en snabb dusch och sedan en promenad till affären.
Såg precis en rolig reklam från city-gross som introducerar Ä-märket, för äkta varor, utan tillsatser! Ett riktigt bra initiativ tycker jag. I reklamen höll en mormor på att baka med sitt barnbarn, där de blandade i, i princip det som står på baksidan av paketet på industribakade muffins. Den fick iallafall mig att fnissa till lite, samtidigt som jag blev lite imponerad av att de introducerar den här märkningen, som förhoppningsvis kommer leda fler äkta varor.


I helgen gick Stenungsund Open av stapeln, med 225 deltagare från 17 klubbar om jag inte minns helt fel. Vi hade 16 deltagare från Mariestad, varav 10 var barn. Själv var jag coach, eftersom svartbälten inte fick deltaga. Mariestad kammade hem många medaljer! Eftersom jag mest sprang runt som en iller i jakt på listor så hängde jag inte med riktigt på hur många. Min flickvän, från Trollhättans klubb, gjorde sin tävlingsdebut den här helgen också. Och vilken debut! Brons i mönster och Guld i sparring! Hon är duktig hon!
I det här inlägget tänkte jag ge lite tips på olika mellanmål man kan äta istället för en smörgås, frukt eller liknande om man skulle bli hungrig, medan det fortfarande är långt kvar till maten. Eftersom man bara ska äta när man är hungrig, så blir det inte så mycket mellanmål egentligen, men kan vara bra innan träning eller om man inte hinner äta förrän senare. Hemma brukar jag till exempel alltid ha ett par kokta ägg i kylskåpet. Ägg är nyttigt och mättar ganska bra. Kokta ägg håller sig ett par dagar i kylskåpet så koka inte för många åt gången. Något annat gott som också mättar bra är fyllda ostrullar. Man kan till exempel breda jordnötssmör, majonnäs eller vanligt smör på en skiva ost som man sedan rullar ihop, hur gott som helst! Snabbt går det också, räcker oftast med 2-4 stycken, sen börjar man känna av mättnaden. Nötter kanske inte är så LCHF, men gott är det och fungerar lika bra som lördagsgodis som mellanmål om man bara ta en näve. Undvik då cashewnötter som innehåller mest kolhydrater, ca 25g per 100g. En konserv makrill i tomatsås brukar jag äta på frukostrasten på jobbet. Hur gott som helst och innehåller mycket av omega-3. Vill man ha det matigare kan man blanda ner en klick créme fraiche i tomatsåsen. Ölkorv är ett gott mellanmål också. Mättar kan inte lika bra som de andra mellanmålen, men ack så gott och enkelt!
Finns ju självklart massor av olika mellanmål, beroende på smak, men det här var de vanligaste som jag brukar äta.
Idag har jag även gjort köttbullar och blomkålsmos med en god sås till, så jag slänger med ett recept också. Det här räckte precis lagom till två matlådor att ha med till jobbet i veckan. Jag vet att det kan bli kladdigt med sås till mos, men gott blir det iallafall.
Till köttbullarna behöver du:
ca
500g köttfärs, jag använde ekologiskt nötkött.
1 fint hackad lök

ett par klyftor pressad vitlök
1 Ägg

Blanda allt och rulla till köttbullar som du lägger på en insmord plåt (ja, jag kör latmask-versionen) och ställer in den i ugnen i 225 grader i cirka 15 minuter. Efter 15 minuter vänder du på alla köttbullar och låter dem stå inne i cirka en kvart till.
Till blomkålsmoset behöver du:
Ett halvt blomkålshuvud
ca 25g smör
0.5dl grädde

Hacka blomkålshuvudet i mindre bitar och koka det en stund, cirka 10 minuter (beroende på hur fast mos man vill ha). Häll av vattnet, salta och krydda med vad du vill. Lägg i smöret och låt det smälta, grovmosa sedan blomkålen innan du häller i grädden och mosar resten också. Jag använder en stavmixer, för det är smidigast.
Såsen gjorde jag på det som blev kvar i plåten från köttbullarna. Häll i lite grädde i plåten och blanda runt, innan du häller allting i en kastrull. Sätt kastrullen på spisen och smält en klick smör i såsen, häll sedan i mer grädde. Salta gärna och krydda efter smak. Enklast möjligast alltså. 

Nu råkade jag dränka det i sås, men det gör inget för den var god!

2 kommentarer:

  1. Otroligt bra med sådana tips, just mellanmål känner jag själv är något som jag haft en viss brist på fantasi kring.

    Fråga: Vad har du för modell av Vibram? Och tycker du att du har bra grepp med dem ifall du ger dig av på sidan av vägen, t ex elljusspår med eventuellt blött gräs eller dylikt?
    Jag bara måste skaffa mig ett par, men är i valet och kvalet kring vilken modell man ska gå på. Det som mest verkar skilja (utom priset) är hurdan sulan är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag kände lite likadant när jag började skriva om det :P

      Jag har deras Komodosport, den har lite grövre sula än vissa andra. tänkte att det var ett bra första par i övergången från stora joggingskor till dem här, men det är nog en smaksak. Jag har inte testat med några snabba vändningar eller så i blött gräs, men hittills har jag inte haft några problem i spåret, skogen eller så :)

      Radera