onsdag 13 juni 2012

Pytt-i-panna och ännu en artikel som kräver granskning

Solen ville inte komma fram alls förrän framåt kvällen idag så dagens löptur blev lite tråkig då jag hade hoppats på sol, men det gick fint ändå. 5,5km på 24m2s är inte helt fy skam – 4m22s per kilometer är helt okej! Självklart i mina barfotaskor. Sedan blev det en riktig krigarfrukost på omelett och stekfläsk! Tips till de som är lite förvirrade hur man ska använda kokosfettet: man kan ta en tesked/matsked fett på morgonen, som kosttillskott om man känner för det. Jag brukar däremot ta en matsked kokosfett i stekpannan för att smörja pannan, sen häller jag ner det överflödiga i äggblandningen och rör om lite till. Ett enkelt sätt att få i sig det nyttiga fettet, och man blir mättare på det!
Min flickvän som just nu bor hos mig över sommaren gjorde en kanongod pytt-i-panna idag också! Hacka lagom mängd rättika, kålrot och rotselleri till lagom stora kuber, gör detsamma med en god kryddad korv (hög kötthalt såklart) och små bitar stekfläsk. Stek allt! Fläsket kan man behöva steka för sig om man vill ha det lite knaprigt. Servera med stekt ägg och lite paprika kanske, hur gott som helst! Och man kan självklart variera med vilka grönsaker man vill egentligen, dessa var bara ett tips.

Jag hittade för övrigt en enligt mig hysteriskt rolig artikel på DN.se idag. Artikeln i sig är inte så rolig, men jag är osäker på om det rör sig om ett skämt från forskarna eller om de skulle tragiskt nog vara seriösa. Rubriken lyder ”Plack på tänderna ökar cancerrisken” (ß Länk) och i artikeln står det följande: ” Resultatet visade att det fanns ett statistiskt säkerställt samband i mängden plack mellan de som hade avlidit och de som fortfarande var vid liv. Dålig munhygien, konstaterar forskarna, ökar risken för att dö i cancer.”. Det låter som samma resonemang man använt när man kom fram till att mättat fett leder till hjärt- och kärlsjukdomar. Jag tycker att artikeln är rolig eftersom den verkar så ironisk, och jag hoppas att artikeln är ett skämt för att få folk att tänka på just hur sjukt fel man kan tolka forskning… men antagligen är den seriöst menad, men jag skrattar högt ändå när jag läser det! Jag bara älskar alla forskningar som visar resultat i ”risk för att dö”, jag kan lugnt konstatera att den är hundraprocentig. Mitt mål är inte att leva längre än någon annan någonsin gjort, mitt mål är att må så bra jag bara kan, så länge jag bara kan. Jag läste i en annan artikel att kaffedrickande ”bevisligen” minskar risken för att man ska dö och jag kan inte låta bli att fnissa åt sådana artiklar också. Dessa är observationsforskningar för att påvisa samband, som man kan få vilket resultat man vill på om man är en duktig statistiker, men de kan aldrig påvisa orsakssamband!

Poängen? Jo, som jag har skrivit i flera inlägg innan – var kritiska! Till allt ni läser och hör, även det ni läser här, men speciellt i nyhetsmedia.


Auguste Rodins "The Thinker" är en bra symbol
för kristiskt tänkande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar