torsdag 19 juli 2012

gårdagens träning och matpajrecept


Igår gick det inte helt enligt planerna. Istället för att låta mig köpa ett nytt hjul tyckte cykelhandlaren att det var i så fint skick annars så han skulle försöka laga det, vilket innebar jag får tillbaka hjulet på fredag igen. Så igår, istället för en lång cykeltur blev det en relativt lång löptur istället. 8km på 35m15s varav 5km var i princip vattentrampning i spåret, vilket ger 4m24s per kilometer. Riktigt bra tid för att vara mig, på den sträckan. Min mor har bjudit med mig till att vara med på hässelbyloppet i oktober som är på en mil. Det var längesen jag sprang så långt, men det vore roligt att vara med, om ingenting annat kommer upp. Efter min löptur blev det några enstaka övningar med hantlar med tunga vikter.
Igår gjorde jag och Carro en god paj om man nu kan kalla det så. Vi utgick ifrån Björn Ferrys recept på ost, bacon och spenat paj (även kallad Björn Ferry paj), som inte har något pajskal. Men istället för skinka och spenat blev det varmrökt lax och broccoli, blev hur gott som helst. Rekommenderas när ni har idétorka på matfronten, eftersom man kan stoppa ungefär vad man vill i pajen. Till det här receptet behövs:
ca 300g varmrökt lax
1 dl riven västerbottenost
6 ägg
2 dl vispgrädde
ett gäng kokta broccolibuketter
smör salt och peppar
Sätt ugnen på 200 grader och smörj en form utan löstagbar kant. Vispa ihop ägg, ost och grädde. Fördela laxen och broccolin i pajformen och slå över äggsmeten. Krydda med det du känner för, jag hade färsk persilja, salt och peppar. Garnera gärna med lite extra ost och grädda i 40 minuter tills pajen stelnat och fått fin färg. Servera med sallad.
Låt väl smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar