söndag 2 september 2012

Suska-seminariet och ett nyss påhittat recept

Ursäktar ansiktsuttrycket!
Hemkommen från en dag i Jönköping med fyra timmar tul (mönster på svenska) och en timme sparkande. Riktigt härligt har det varit, och givande. Det är omöjligt att låta sig imponeras av Jaroslaw Suskas otroliga kroppskontroll (sök på youtube). Jag måste dock erkänna att på grund av mina två monster-portioner (kändes så) på grill-buffén vi åkte till på lunchen så gick det inte att vara med de sista 25 minuterna. Började med håll som sedan övergick till illamående. Jag hann bli bra trött i kroppen ändå! Men jag tror inte att jag tar buffé igen på träningsläger... jag lär mig aldrig ändå att ”allt du kan äta” inte måste betyda just ”ALLT du kan äta”. Gott var det iallafall!
Igår tog min och Carros sommar slut på riktigt så att säga. Vår temporära tid som Sambos är över för den här gången, och lägenheten har nog inte känts så här tom sen innan jag hade fått in mina möbler vid flytten. Det går förhoppningsvis över så fort man har kommit in i vardagsrutinerna igen. Igår åt jag även middag hos min far. Det blev wokade grönsaker och grillat fläsk med pepparsås, hur gott som helst.
Jag läste något intressant som jag hittade på Dr. Dahlqvists blogg. En väldigt bra, och enkel översikt på sötningsmedel. Jag har alltid varit skeptisk till sötningsmedel, men använt det ändå, för det har varit lätt, då det funnits färdiga recept att tillgå. Det finns inte riktigt lika många med honung istället för socker. Därför gjorde jag ett litet provbak idag med ett improviserat recept på en chokladkaka. Det blev en liten kaka i en liten skål som hade blivit lagom till två personer. Denna tillagades sedan i micron, så det gick ruskigt fort att göra också.
2 ägg
1/4 dl kokosmjöl
1 dl nötmjöl
(jag tog hälften paranötsmjöl och hälften mandelmjöl)
2 stora teskedar honung
2 msk kakao
1 tsk kokosfett
1 stor tesked smör
(Jag smälte kokosfettet och smöret ihop i micron)

Provkakan i egen hög person!

Blanda alla ingredienser och häll smeten i en lagom stor skål, alternativt två muggar. Jag blandade även i lite rivna kokosflingor, bara för jag tycker om. Jag hade inne kakan i micron i 2min20s. på högsta effekten vilket var nog för att kakan skulle bli fast rakt igenom, ha lite koll på den helt enkelt. Servera sen med grädde. Detta var som sagt ett improviserat recept som jag testade för första gången idag, så det finns antagligen förbättringspotential och rum för personliga utsvävelser. Testa gärna och kom med förbättringar, eller kom med fler recept där honung har använts som sötning. 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker at det är jätte roligt att du provar ut ny grejer . I stället för socker , hongung från Kjell , kanon och det var en tevlig kväll igår !

    SvaraRadera
  2. Hongung? Kinesiskt sötningsmedel ?;)

    SvaraRadera