torsdag 3 januari 2013

Nytt år, nya tag!

Ja, vart tog jag vägen då? Det har inte blivit något seriöst tränande sen senast jag skrev så jag har heller inte brytt mig om att skriva här, dock lite twittrande för alla nyfikna.
Vad har hänt sen sist? Lite småtränande har det i alla fall blivit, fram till 18 december åtminstone. Den dagen halkade jag och landa rätt på höger axel som har varit svullen, smärtsam och blå de senaste veckorna. Nu smärtar det bara, så det går framåt. Perfekt timing å andra sidan, eftersom den veckan hade jag ledig vecka på jobbet och så var blev det träningsuppehåll i klubben veckan innan. Dagen efter gick jag direkt till sjukgymnasten, då en läkare antagligen hade ordinerat det vanliga: vila och knarka (alvedon/ibumetin). Sjukgymnasten var duktig och kollade så inga muskler eller senor hade gått sönder och gav mig lite övningar för att hålla uppe rörligheten i axeln och för att den skulle läka snabbare. Jag var lite nervös innan besöket eftersom vissa muskler runt axeln var sjukt svullna och jag kunde inte lyfta armen över huvudet ungefär. Idag har jag full rörlighet, men det gör som sagt fortfarande rätt ont i vissa lägen eller när jag försöker stödja mig mot den armen.
Efter det har det inte blivit så mycket mer tränat, förutom ett par korta fys-pass hemma, jag kunde ju i alla fall träna lite ben och mage. Men idag så var isen borta ute! Lycklig som få snörade jag på mig joggingskorna och begav mig ut och sprang 5.25km, vilket tog 25m18s och ger en kilometertid på 4m49s, vilket inte alls är fy skam för den formen jag känner mig. Hemma blev det några fys-övningar och såklart övningarna för axeln.
Jag har levt på en sjukt god kycklingryta (om jag får säga det själv) de senaste dagarna som jag kanske lägger upp recept på imorgon om jag hinner. Sen är ju frågan, fasta eller inte fasta till imorgon? Får se hur hungrig jag blir… Det har inte vart särskilt strikt över julhelgen om man säger så, plus en del ölande men nu är det nytt år och nya tag! Planen är att snabbt komma i ketos, för att bli lite übermenschen inför ett gäng fysiska tester som ska göras på Bosön med landslaget nästa helg!
Apropå det förresten så ska jag för första gången sparras individuellt i landslaget i maj! I Skövde, på hemmaplan till och med! Uttagningarna är än så länge preliminära, så det gäller att ligga i. Det var en sak till också. Jag skrev för ett gäng månader sen om att jag hade sökt ett par distanskurser i näringslära. Vecka 4 drar jag igång med två kurser på halvfart. Ska bli spännande och se om jag lyckas hänga med, men det ska nog gå bra så länge jag har fokus. Det verkar även bli en del nya möjligheter det här nya året!
Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar