måndag 25 mars 2013

Och så uppdaterar vi lite då!

Så här är det! Jag ska nog aldrig läsa två kurser på distans samtidigt igen. Det tar alldeles för mycket tid, trots att det är intressanta kurser. Nu är det förhoppningsvis ingenting kvar på Näringsläran, som var på 7,5hp. Väntar med spänning på resultatet från tentan! Den andra kursen, ”kost, näring och hälsa”, som är på 15hp, har rimligtvis hälften kvar då. De senaste veckorna har jag i princip jobbat, tränat, pluggat och övrigt vardagsbestyr som också behövs göras. På mina lediga stunder har jag försökt träffa folk och bara slappna av. Jag har inte haft någon lust att sitta med datorn då helt enkelt, därför har det vart lite torrt med inlägg här. Jag har lärt mig massor hittills i alla fall, förutom om själva näringsbiten så kan jag även vädra varifrån fettskräcken kommer ifrån hos utbildade dietister. Jag har redan spytt lite galla på en del av kurslitteraturen här, men jag måste bara avsluta med att den ena boken: Näring och Hälsa, av Ulla Johansson, skulle jag lika gärna kunna läsa in från livsmedelsverkets hemsida! Det är så många felbenämningar, myter och stora fakta-hål (de berättar halva sanningen)… Tråkigt!
I vilket fall som helst så är det ju ingen hemlighet att jag även pysslar med Tae Kwon-Do! Nu till helgen går ”All ITF Tae Kwon-Do Cup” av stapeln i Amsterdam. Där kommer jag att ställa upp i kamp och mönster på söndag. Det känns som att det kommer bli en bra lång dag, då hela tävlingen görs på en dag. Jag har ingen aning om motståndet, varken kvalitén eller kvantiteten så att säga. Det är bara 38 dagar kvar till EM, så förhoppningsvis är det fler landslag som är där för att kontrollera sin tävlingsform. Tävlingen är som sagt bara under söndagen, och jag vet inte hur det är med internet, varken i hallen eller på hotellet. Men på något sätt ska jag väl kunna rapportera hur det har gått, även om det kanske bara blir ett par tweets. Och mina tweets hittar ni som bekant rätt långt ner, till höger spalten här på sidan.
Idag var jag ute och sprang innan jobbet! Riktigt härligt i solen! Mindre härligt var det i motvinden. Men det blev i alla fall en lätt löptur på 4.2km på 21m34s. Igår gjorde vi (jag och min "sambo" eller något) en köttfärslimpa fylld med riven ost och philadelphia i mitten, och täckt med ett lager bacon. Det blandades även i massa lök och paprika i köttfärsen. Riktigt god mat som även hamnade i matlådan till jobbet idag, som fick bli sista måltiden innan jag kör en 24h fasta fram till imorgon. Den står jag mig nog bra på. Och bara för att bevisa att jag inte ”bara” äter kött kan jag ju även berätta att dagarna innan levde jag på en soppa gjord på lite torskfilé, massvis med spenat, lök och broccoli som jag ätit med kokt ägg. Nästan vegetariskt? ;)
Ps. där jag sitter nu har jag inte tillgång till bilderna på fudgen vi gjorde, men jag kan lova er att det blev mums! Ds.
Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar